Asetuimme etäyhteyden päähän tankotanssin moninkertaisen maailmanmestarin, Street workoutin maailmanmestarin ja valmentajan Oona Kivelän kanssa keskustelemaan muun muassa flow'sta tankotanssissa, luovuuden ja fysiikan merkityksestä, leikkisämmästä harjoittelusta, valmentamisesta ja laatuun keskittyvästä "pakottamattomasta" treenifilosofiasta. Keskustelussa Oona avaa näkemyksiään muun muassa soljuvuudesta, harjoittelun kerroksista, kaatuilun tärkeydestä, tavoitteista ja voittajan kylmäverisestä asenteesta.
Henkilöt: Marlo Fisken
[01:40] Onko päivään kuulunut flow'ta? Millaisten asioiden parissa pääsee flow'hun? Miten ylläpitää mahdollisuuksia flow'hun?
[09:50] Miten suuri merkitys flow'lle on liikkumisessa?
[13:15] Kuinka flow ilmenee tankotanssissa?
[16:00] Fysiikan merkityksestä
[17:10] Ei peruskaavaa harjoittelussa
[19:34] Harjoittelun kerroksista
[25:26] Leikistä ja luovuudesta
[31:20] Millaista ilmapiiriä luo valmentajana? Himmailun haitoista.
[45:23] Tilojen hahmotttamisesta
[48:18] Miten uudet liikkeet syntyvät?
[54:05] Dance is the art of transitions
[61:00] Mitkä ovat tankotanssin perusliikkeet, joihin Oona kiinnittää huomiota? Soljuvuudesta.
[70:00] Miten hahmotat tangon?
[74:00] Tavoitteista
[80:00] Laatu ennen määrää -treenifilosofiasta. Mielen roolista harjoittelussa. Hengitysharjoituksista ja kylmäaltistumisesta.
[93:00] Tappajan mentaliteetillä kisaan preppautumisesta
[98:00] Loppuwräpit
✔ Flow’n perusta on yksinkertaisimmillaan tiedostettua hengitystä.
✔ Kolme tärkeää tekijää fyyisessä flow’ssa: Liikkuvuus, voima ja antautuva tietoisuus
✔ Flow mahdollistuu sillä, ettei tee liikaa. Tarvitaan ’luovaa tyhjyyttä’ ja tylsyyttä
✔ Flow ei ole adrenaliinin täytteistä ”maniaa” vaan syntyy irtipäästämisen myötä
✔ Flow ilmenee tankotanssissa erityisesti ’lentämisen kokemuksena’, joka on mahdollista saavuttaa hyvinkin helpoilla liikkeillä
✔ Tankotanssi vaatii sekä luovia ideoita että fyysisen kunnon, jolla ne toteutetaan
✔ Rutiinien sijaan musiikki luo tanssimiselle kontekstin
✔ Harjoittelun kerrokset: 1. Yksinkertainen ”roiskasu” jossa haetaan perusotteet ja -suunnat 2. Siistitään edellistä 3. Dynamiikan ja kontrastin hakeminen 4. Sovittaminen 5. Oma tulkinta
✔ Liian turvallinen ympäristö kömpelöittää. Opettele kaatumaan ja käännä putoamiset eduksesi
✔ Himmailu johtaa momentin katoamiseen ja todennäköisesti heikompaan suoritukseen
✔ Valmentaessa on kyettävä muuttamaan suunnitelmaa ryhmän mukaisesti
✔ Uudet liikkeet syntyvät usein ”vahingon” kautta
✔ ”Dance is the art of transitioning”
✔ Lähtökohtaisesti on luotettava oman kehon kykyyn toimia ja parantaa itsensä