Jussi ja Lauri istahtivat alas puhumaan flow’sta ja oppimisesta. Keskustelun aikana pohditaan flow’n vaikutusta oppimiselle, miten flow’n ja oppimisen edellytykset liittyvät toisiinsa ja kuinka tukea omaa oppimistaan erilaisin keinoin.
[00:00] Miten Flow ja oppiminen kytkeytyy toisiinsa
[14:50] Flow'n ja oppimisen edellytykset
[36:20] Oppimisen set and setting
[48:30] Oman oppimisen tukeminen
00:00 --> Miten Flow ja oppiminen kytkeytyvät toisiinsa
✔ Flow edistää oppimista, koska syvemmästä ja keskittyneemmästä tekemisestä syntyy vahvempi muistijälki.
✔ Tieteellisiä tutkimuksia varten keinotekoisesti tuotetun flow'n on todettu yli kaksinkertaistavan oppimisnopeuden
✔ Sisäinen motivaatio on tärkeää, mutta se ei tarkoita sitä, että tekeminen itsessään ois aina kivaa. Etenkin oppiminen vaatii ajoittain voimakastakin ponnistelua. Flow -ja oppimisosaamiseen kuuluu siis tietynlainen metakognitiivinen taito antaa tekemiselle merkitystä näkemällä tekemishetkeä suurempi kuva sille, miksi asiaan kannattaa panostaa.
✔ Oppiminen on pitkän tähtäimen taitotason hienosäätöä - Flow edistää välitöntä oppimista ja oppiminen edistää flow'ta pitkällä tähtäimellä.
✔ Yksilötasolla oppimiseen vaikuttaa oma asenne (fixed/growth -mindset) ja yhteisötasolla kulttuuri
✔ Keskimäärin flow'ta esiintyy eniten muutamana ensimmäisenä kouluvuotena, jonka jälkeen tulee romahdus ja esiintyvyys palautuu korkeimmilleen vasta korkeakoulun kolmannen vuoden aikoihin.
14:50 --> Flow'n edellytykset ja oppiminen
✔ Oppimisen aikana flow-tilan saavuttaminen on haastavaa, koska siinä ollaan yleensä uuden äärellä, ja tekeminen katkeaa herkästi.
✔ Oppimisella ja flow'lla on hyvin samanlaiset edellytykset: taitotasolle sopiva haaste, keskittyminen, palaute ja motivaatio.
✔ Tiedollisessa oppimisessa muistiinpanojen kautta reflektointi on oiva tapa tuottaa palautetta omasta kehityksestä. Samalla reflektointi toimii oppimista tukevana tekijänä ja määrällisesti vähäiselläkin reflektoinnilla voi olla aivan mullistava vaikutus.
36:20 --> Oppimisen Set-and-Setting = oma asenne ja ympäristön ominaisuudet
✔ Omalla asenteella on vaikutus oppimiseen. Mikäli asennoituu ettei tule oppimaan, niin todennäköisesti se on itseänsä toteuttava ennuste.
✔ On tärkeää tiedostaa mitä haluaa oppia ja miksi - sen jälkeen voi siirtyä kysymykseen miten.
✔ Tunnemaaperällä voi mahdollisuuksien mukaan boostata oppimista
✔ Oppimista tukee pyrkimys iloon ja uteliaisuuteen. Jopa tylsyydestä voi tehdä mielenkiintoista.
✔ Suhteuta oppimishaaste ja odotukset oppimiselle kulloisenkin hetken vireystilaan ja keskittymiskykyyn.
✔ Ympäristöön on hyvä vaikuttaa mahdollisuuksien mukaan niin, että se tukisi oppimista mahdollisimman hyvin, eli poistaa häiritsevät tekijät.
✔ Älä häiritse eteenkään sitä aistikanavaa, joka on oleellisin opittavaan asiaan
✔ Työvälineille omat paikat ja niiden pitäminen järjestyksessä on tärkeää, jotta resursseja ei mene viivoittimien ja pensseleiden etsimiseen
48:30 --> Oman oppimisen tukeminen
✔ Oppimista tukee intention kirkastaminen ennen aloitusta: 1) Miksi? 2) Mitä? 3) Miten?
✔ Oman oppimisprosessia voi tehostaa hyödyntämällä mahdollisimman montaa aistikanavaa.
✔ Oppimisessakin kannattaa keskittyä perusasioihin. Hienompi kikkailu voi ajoittain toimia inspiraation lähteenä, mutta lähes kaikki tekeminen pohjautuu perusasioihin.
✔ Oppimisessa kannattaa pilkkoa tavoitteet ja tekeminen pieniin osiin.
✔ Oppimista tukee, että uutta osaamista soveltaa käytännössä.
✔ Oppimisessa on hyvin positoitua aloittelijaksi (beginner’s mind) ja unohtaa ennakkoasenteet.